
3 0 2 THE ASSASSINATIONS

events get their stories from other journalists. Naturally, the respected jour­
nalists or those with the greatest access to information are given plenty of 
credibility by fellow journalists. For example, press clubs were a focus of CIA 
activity. A former CIA official told how the manager of the Mexico City press 
club was a CIA agent who took advantage of his position to influence other 
journalists. “He used to work very successfully,” the CIA man explained to the 
New York Times. “Some guys are lazy. They’d be sitting at the bar and he’d 
slip them things and they’d phone it in.”20

The CIA also realized the threat that honest journalists could be to covert 
actions. For example, during the Guatemala campaign, New York Times reporter 
Sydney Gruson was kept out of Guatemala. This happened when Allen Dulles 
complained to the Times that neither he nor his brother, John Foster Dulles, 
believed that Gruson was capable of reporting with “objectivity” on the upcom­
ing revolution (which was manufactured and conducted by the CIA). Arthur 
Hays Sulzberger complied with the CIA’s request and kept Gruson in Mexico City 
on the pretense that there might be some spillover action in Mexico.21

Although the OSS had made extensive ad hoc use of journalists, Wisner 
realized that the CIA’s efforts in this area required a more formalized 
approach. Together with input from his friend and Washington Post publisher 
Phil Graham, Wisner created Operation MOCKINGBIRD. Appropriately 
named after a bird that can imitate the calls of other birds, MOCKINGBIRD 
was exposed by Deborah Davis in her book Katherine the Great, detailing the 
life of Katherine Graham, Phil Graham’s wife and the eventual longtime owner 
of the Washington Post. Davis wrote:

[According to a former CIA analyst who had worked on MOCKING­
BIRD, each journalist was a separate “operation,” requiring a code name, 
a field supervisor, and a field office, at an annual cost of tens or hundreds 
of thousands of dollars—there has never been an accurate accounting.22

Davis wrote that Wisner “owned” respected members of Newsweek, CBS, the 
New York Times and many others, according to a former CIA analyst who had 
worked with MOCKINGBIRD. Carl Bernstein reported similar information in his 
famous Rolling Stone piece from October, 1977, entitled The CIA and the Media, 
in which he outlined how members of all the major media in this country owed 
some allegiance, whether paid or as volunteers, to the CIA. According to 
Bernstein, some of the many who have served the CIA wittingly are William Paley, 
the longtime top executive of CBS; Henry Luce of the Time Inc. empire; and 
Arthur Hays Sulzberger of the New York Times. Also included are members of 
ABC, NBC, the Associated Press (AP), United Press International (UPI), Reuters, 
Hearst Newspapers, Scripps-Howard, Newsweek, the Mutual Broadcasting 
System, the Miami Herald, the Saturday Evening Post and the John Hay Whitney- 
owned New York Herald-Tribune. Bernstein noted that the most valuable rela­
tionships the CIA had were with CBS and the New York Times. The only major



JFK: Sec tio n  4 —Th e  Failure  o f  th e  Fo u r th  Estate 303

media absent from his piece was his own former employer, the 'Washington Post. 
Davis’ book does much to show that both Phil and Kate Graham, in addition to 
senior editor Benjamin Bradlee, were supportive of the CIA. In Bradlee’s case, he 
visited the Rosenbergs’ prosecutors in New York by order of “the head of the CIA 
in Paris,” after which he wrote an “Operational Memorandum” outlining the case 
against the Rosenbergs that was then disseminated to 40 different countries across 
four continents.23 Bradlee later became friendly with Richard Helms, and notified 
Phil Graham when Helms’ grandfather put Newsweek on the block. (The 
Washington Post subsequently purchased Newsweek.)

How did the CIA pay for all of these propaganda efforts? By skimming off the 
Marshall Plan funds. Wisner and his group called the funds “candy.” CIA agent 
Gilbert Greenway recalled, “We couldn’t spend it all. I remember once meeting 
with Wisner and the comptroller. My God, I said, how can we spend that? There 
were no limits, and nobody had to account for it. It was amazing.”24

James Jesus Angleton, head of the CIA’s Counterintelligence department 
for 25 years, kept his own slush fund that he did not have to account for which 
was used in part to pay journalists. According to Bernstein, “Angleton ran a 
completely independent group of journalist-operatives who performed sensi­
tive and frequently dangerous assignments.”25

One could write a book on the CIA’s relationship with the media, culture, sci­
ence, sports, religion (priests were used as cover, and the CIA maintains a close 
relationship with the Vatican) and other areas in which the CIA leveraged 
assets to make a dramatic impact around the world. The Church Committee 
in the ’70s devoted a large section in its final report to these activities, and even 
so, only scratched the surface. But let’s focus now on the specific relationships 
between the CIA and the media as they pertain to the reporting on the assas­
sination of President Kennedy.

The CIA and the Assassination Reportage

Day one coverage of the assassination included reports that “six to eight 
shots” were fired in Dealey Plaza. But soon, the reports were all consistent— 
three shots fired. How and why was the story changed? Similarly, Kennedy’s 
throat wound went through a rapid evolution. In Tom Wicker’s original arti­
cle for the New York Times on the assassination, Wicker stated that:

Mr. Kennedy was hit by a bullet in the throat, just below the Adam’s
apple, they said. This wound had the appearance of a bullet’s entry ,.26

Within a few days, however, the official story had changed: the bullet wound 
in the throat had morphed into an exit wound. Years later, curiously, Wicker 
would list for Walter Karp of Harper’s magazine the hazards to journalists


