
J'F'K

people on one of the longest rides ever in American journalism. In its very first 
issue after the assassination, Life seriously misrepresented the content of the 
Zapruder film, a practice that would continue until the film finally gained general 
release in 1975.

The doctors at Parkland Hospital, who had worked on the president, had 
reported that he had suffered an “apparent” entrance wound to the throat. Since 
the book depository, from which Oswald had allegedly fired, was to the 
presidential limousine’s rear, how, some were beginning to wonder, did the 
president suffer a frontal throat wound? Life’s December 6, 1963, edition gave a 
simple and conclusive explanation, based on the Zapruder film, an answer only 
Life could provide.

Wrote Life “The 8mm [Zapruder] film shows the President turning his body far 
around to the right as he waves to someone in the crowd. His throat is exposed to 
the sniper’s nest just before he clutches it.”

This description of the Zapruder film went a long way toward allaying fears of 
conspiracy in those early days, for it explained away a troublesome inconsistency 
in the lone assassin scenario. There was only one problem: The description of the 
Zapruder film was a total fabrication. Although the film shows Kennedy turning 
to the right—toward the grassy knoll, that is—at no time does he turn 180 degrees 
toward the book depository. Indeed, by the time he is hit, he is once again turning 
toward the front.

Even this yeoman’s effort pales, though, beside Life's October 2, 1964, edition, 
which was largely committed to the newly released Warren report. Rather than 
assign a staff writer the job of assessing the committee’s work, Life gave the 
assignment to Warren Commission member Gerald Ford.

But it is not the articles in that edition of Life that are so extraordinary, but the 
pictures, and the pains that were taken to rework them so they fit the Warren 
report perfectly. The October 2, 1964, issue underwent two major revisions after 
it hit the stands, expensive changes that required breaking and resetting plates 
twice, a highly unusual occurrence. That issue of Life was illustrated with eight 
frames of the Zapruder film along with descriptive captions.

One version of caption 6 read: “The assassin’s shot struck the right rear portion 
of the President’s skull, causing a massive wound and snapping his head to one 
side.” The photo accompanying this caption—frame 323—shows the president 
slumped back against the seat, and leaning to the left, an instant after the fatal 
bullet struck him. The photo makes it look as though shots came from the front— 
the railroad trestle—or the right—the grassy knoll.

A second version of the issue replaces this frame with another, the graphic shot 
of the president’s head exploding (frame 313). Blood fills the air and all details are 
obscured. The caption, oddly enough, remained the same—describing his head 
snapping to one side.

A third version carries this same 313 slide—frame 323 has been thrown on the 
dumpheap of history—but now with a new caption, one that jibes perfecdy with 
the Warren Commission’s findings. “The direction from which shots came was

489



established by this picture taken at instant bullet struck the rear of the President’s head 
and, passing through, caused the front part of his skull to explode forward.”

Nice try. Of course, as all the world would leam years later, it was the back of the 
president’s skull that would explode, suggesting an exit wound, and sending Jackie 
Kennedy crawling reflexively across the trunk of the limousine to try to salvage the 
pieces. But this would not be fully understood until the Zapruder film itself had been 
seen in its entirety. For the moment, the only people in a position to spot Life's error 
were the Secret Service, the F.B.I., and possibly the busy pressmen at R. R. Donnelly, 
who must have piled up a lot of overtime trying to keep up with the ever-changing 
facts. (Life wasn’t the only publication on the assassination to have bizarre layout 
problems. The Warren Commission Report itself never addressed the backward 
motion of the president’s head, thus sparing itself the burden of having to explain i t  
This omission was facilitated by the reversal of the two frames following the explosive 
frame 313 in the Warren Commission’s published volumes, which considerably 
confused the issue by making it seem as if the head jerked forward. J. Edgar Hoover 
later blamed the switch on a “printing error.”)

Life's exclusive monopoly on the Zapruder film came in just as handy for Dan 
Rather, CBS’s New Orleans bureau chief, who was permitted by Zapruder to see the 
film before it was whisked off to the vault. Rather told the world he had seen the film 
and that the president “fell forward with considerable force.” (CBS spokesman Tom 
Goodman told The Voice that Rather only got to see the film briefly and viewed it on a 
“crude hand-cranked 8mm machine.”)

What was the effect of these misrepresentations of the Zapruder evidence? One can 
only guess, but they could well have been crucial to the public’s faith in the single 
assassin theory. British journalist Anthony Summers, author of the book Conspiracy, 
speculates that “if they had shown the film on CBS the weekend of the assassination or 
at any time the following year there would not have been anyone in America who 
would not have believed that the shots came from the front of the President and that 
there was therefore a conspiracy.”

Meanwhile, Life's sister publication, Time, did its best to swat away any and all 
conspiracy talk. Time countered the ground swell of conspiracy rumors in Europe with 
an article in its June 12, 1964, issue. Entided “J.F.K.: The Murder and the Myths,” the 
article blamed the speculation on “leftist” writers and publications seeking a “rightist 
conspiracy.” Proponents of further investigation suffered fates similar to that of 
Thomas Buchanin, who in 1964 wrote the first book critical of the Warren Report, 
Who Killed Kennedy. Buchanin’s thesis was groundless, Time argued, because he had 
allegedly been “fired by the Washington Star in 1948 after he admitted membership in 
the Communist party.”

By late 1966, however, it was getting harder for the media to hold the line. Calls for 
a reexamination of the Warren report now came from former Kennedy aides Arthur 
Schlesinger and Richard Goodwin, The Saturday Evening Post, the Vatican newspaper 
L’Osservatore, Walter Lippmann, Cardinal Cushing, William F. Buckley and the 
American Academy of Forensic Sciences. It was in this climate that The New York

490


